Downtown en uptown - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Iris Kuijpers - WaarBenJij.nu Downtown en uptown - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van Iris Kuijpers - WaarBenJij.nu

Downtown en uptown

Door: Iris Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Iris

13 Juli 2014 | Indonesië, Semarang

Hallooo!

Alweer mijn vierde dag hier en ik begin steeds beter door te krijgen hoe Semarang in elkaar zit. Zo heb je hier een onderscheid tussen 'downtown' en 'uptown'. Ik verblijf bij mijn gastgezin in downtown, wat over het algemeen het iets minder rijkere deel van Semarang is, maar daar valt in dit huis niets van te merken. Gisteren ben ik naar uptown geweest, waar we een 'Welcoming and Induction party' hadden van AIESEC. Het is letterlijk en figuurlijk uptown, want de mensen wonen niet alleen groter, ze wonen in de heuvels waardoor je soms flinke klimmen moet maken met de auto of scooter.

Aan het verkeer begin ik inmiddels wel wat te wennen, hoewel ik me wel nog steeds kan verbazen over dingen die ik onderweg tegenkom. Het schoonheidsideaal is hier om zo wit mogelijk te zijn. Zo zitten de meeste Indonesiërs met een dik vest, lange broek, sjaal en af en toe ook nog eens met handschoenen op de scooter, om maar niet bruin te worden. Het is echter stikheet en je wilt echt het liefste in bikini over straat. Aangezien ik nog steeds voortdurend wordt aangestaard door iedereen alsof ik van een andere planeet kom, doe ik dat maar niet. ;-) Verder is het ook wel grappig dat ik door veel mensen aangesproken wordt als 'miss' en velen gebruiken zelfs het woord 'mister', al weet ik niet of ik daar zo blij mee moet zijn. De rijke mensen hebben hier auto's, de minder welgestelden vervoeren alles door middel van een scooter. Je ziet hele families voorbij komen op scooters (inclusief kinderen, boodschappen, bagage, je kunt het zo gek niet verzinnen of het gaat op de scooter).

Ohja, ik kwam hier voor vrijwilligerswerk. Gisteren heb ik tijdens de Welcoming and Induction party de meeste andere EP's (Exchange Participants) leren kennen. We zijn nu met een groep van zeven. Twee Koreanen, een Chinees, een Egyptenaar, een Russin, een Slowaak en ik. De andere helft van de groep zal komende week of begin augustus arriveren. Van te voren werd al aangekondigd dat je niet al te hoge verwachtingen van dit project moest hebben en dat je veel vrije tijd zou hebben. M'n verwachtingen had ik op nul gezet, waardoor ik het nu allemaal hartstikke prima vind!

Komende week krijgen we Bahasa Indonesische taalles en krijgen we cursus in het gebruiken van openbaar vervoer. In de twee weken daarna is er een nationale vakantie, waarin ik van plan ben om met anderen te gaan reizen door Java, Bali en misschien Lombok! In de twee weken die daar op volgen zal ik om de dag Nederlandse les gaan geven en in de laatste volle week gaan we met z'n allen naar Magelang voor een 'Summer School'. Als we terugkomen van de Summer School heb ik nog 3 dagen en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan.

Als alles zo doorgaat als nu, weet ik zeker dat de tijd voorbij gaat vliegen! Bovendien heeft de man van mijn gastgezin de piano/orgel gemaakt, dus ik hoop dat ik hem zo mag uittesten! :-)

Doeeei!

  • 13 Juli 2014 - 12:57

    Klaartje:

    Klinkt goed allemaal Iris, geniet ervan daar!!

  • 15 Juli 2014 - 17:43

    Adriaan En Leny Donkers:

    Leuk verslag een hele ervaring geniet er maar van gr leny

  • 16 Juli 2014 - 22:33

    Marianne:

    Hoi jarige job,
    Helaas kunnen we niet op je feestje komen dus vanuit Schijndel van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt in Semarang. Binnenkort nog lekker reizen, geniet er van. We zien de foto's wel verschijnen. Tot je volgende verslag!
    Groetjes Jeroen en Marianne

  • 19 Juli 2014 - 11:46

    Ome Hans En Tante Lies :

    Iris leuk wat je al allemaal gezien hebt
    geniet er lekker van
    een hele ervaring wat je nu mee maakt

    groetjes hans en lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 30 Juni 2014
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 7033

Voorgaande reizen:

11 Januari 2015 - 15 Juli 2015

Study Abroad in Chester

08 Juli 2014 - 28 Augustus 2014

Vrijwilligerswerk in Indonesië

Landen bezocht: